الخميس - 25 نيسان 2024

إعلان

قصة لاعب مصر عمرو وردة في فيلم سينمائي

المصدر: "رصد النهار"
محمود إبراهيم
قصة لاعب مصر عمرو وردة في فيلم سينمائي
قصة لاعب مصر عمرو وردة في فيلم سينمائي
A+ A-

قرّر المؤلف محمد دياب تحويل أزمة اللاعب المصري عمرو وردة الذي اتُهم بالتحرش وظهرت له فيديوات غير أخلاقية، إلى جزء ثانٍ من فيلم "678"، عقب قرار اتحاد كرة القدم المصري عودة اللاعب لصفوف المنتخب، بعد أن أصدر قراراً بترحيله من المعسكر الحالي، حيث تقام بطولة كأس الأمم الأفريقية لكرة القدم بمصر حتى 19 تموز المقبل.

وكتب دياب عبر صفحته الرسمية في "فايسبوك": "الناس الكثير المحبطة من اللي حصل في موضوع وردة، لسه عندنا كتير نقدر نعمله، من أول مقاطعة المنتخب، لغاية إننا نروح الاستاد ونشجّع ضدهم (وردة واللي أيدوه)"، متابعاً: "لو في مصر وردة يقدر يهرب من العقاب، فاليونان اللي بيلعب فيها وإنكلترا اللي بيلعب فيها اللاعيبة اللي أيدوه بلاد مبتسامحش في التحرّش".

وأضاف دياب: "في أوروبا القصة بتفاصيلها الواضحة لما تتعرف بقوة، السوشيل ميديا مية في المية هتأثر في كاريرهم، وهتشوفوا وردة فريقه بيسرحه".


واستكمل دياب: "وردة متحرِّش محتاج علاج نفسي وإعادة تأهيل، وبسبب إن الموضوع اتحل بسهولة فهو لن يسعى للعلاج ومؤكد هيرجع يعمل مصيبة، حتى لو اتجوز فممكن يضرب مراته مثلاً، يعني اللي ساعدوا وردة يطلع من الموضوع بدون عقاب حقيقي ووقفة مع النفس في الحقيقة بيأذوه".

واختتم: "شخصياً قررت إن الموضوع ده هيبقي (678) الجزء الثاني، عشان لما صلاح والمحمدي يلاقوا اسمهم في كل مهرجانات العالم وجرايد العالم الفنية مربوط بأنهم أيدوا متحرش يبقوا يعرفوا إن الله حق، وكل شخص مشهور هيفكر يشاركنا أفكاره الرجعية المدمرة يفكر ألف مرة".

يذكر أن فيلم "678"، تم طرحه في العام 2010، وشارك في بطولته كل من نيللي كريم، بشرى، ماجد الكدواني.

الكلمات الدالة

حمل الآن تطبيق النهار الجديد

للإطلاع على أخر الأخبار والأحداث اليومية في لبنان والعالم